29 Ağustos 2017 Salı

Sosyal medya fenomenleri ve kazançları




İnternetten para kazanmaya çalışan birçok genç aslında kolay para kazanmayı düşlemektedir. Anket doldurup para kazanmak, kişisel bloglarına reklam alıp tıklanmasını beklemek, ürün ya da hizmetler hakkında yorum yapmak gibi birçok seçenek var. Bazen zahmetli bazen oturduğun yerden iki tık ile bitecek kadar kolay. Ama en kolayı sosyal medya fenomeni olup reklamlardan, tanıtımlardan, virallerden para kazanmak. İki tweet atıp bi fotoğraf paylaşıp paralar gelse ne güzel olur değil mi?



Twitter’da yüz binlerce takipçisi olan hesapları görmüşsünüzdür. Yukarıda bahsettiğim gençleri cezbeden hesaplar onlar işte. Bazıları edebiyat paylaşımları yapar, bazıları filmlerden sahneler, replikler paylaşır bazılar da sadece komiktir ya da komik olmaya çalışır yelpaze geniş bu konuda. Çoğunun bilgi kısmında da reklam ve iletişim için kullanacağınız mail adresi mevcuttur. Kimisi açıktan açığa ürün reklamı yaparken kimisi çaktırmadan, sessizce ürünün ya da olayın reklamını yapar. Bazı fenomenler seviye atlayıp dizilerde, filmlerde boy göstermeye başladılar hatta başrol olanı bile var artık.



Benim aklıma takılan ise siyaset yapan fenomenler. Daha doğrusu kazandıkları paralar. Birçok hesapta iktidar yanlısı ya da muhalif tweetler, retweetler görmek mümkün. Acaba bunları gerçekten isteyerek mi atıyorlar yoksa işe duygusal sebepler mi karışıyor? Tabi muhalif profili olan bir hesabın iktidar yanlısı paylaşımlar yapması çok mantıklı değil ya da tam tersi iktidara yakın kullanıcılar kalkıp hükümet politikalarını eleştirmiyordur. Ama içten içe genel başkanı beğenmese de para kazanmak için parti reklamı yapan var mı acaba? Nitelikli kahve içen ve nitelikli kahve yazıları yazan bir blogger ve instagram fenomeni olarak tanımlayabileceğim bir arkadaşım. Piyasaya hakim bir hazır kahve markasının gizli reklamını yapmayı reddetti geçen ay. Diğer fenomenler de bu kadar ilkeli davranıyor mu acaba? Yoksa para kazanmak için her şey mubah mı sektörde?

Konuya diğer taraftan bakınca bu reklamları verenler acaba sonuçtan memnun mu? Verdikleri paraların karşılığını alabiliyorlar mı? Etkileşim dönüşlerini alabiliyorlar mı? İşin bir de vergi boyutu var fenomenlerimizin kaç tanesi yaptığı reklamlar için vergi veriyor ve kurumlar ödedikleri paraları nasıl gider gösteriyor?


Bu soruların cevabını almak çok zor gibi görünüyor. Eğer bir gün fenomen olur ve reklam alırsam ya da siyasete girip reklam ihtiyacım olur ve bu soruların cevabına ulaşırsam bu yazıyı güncelleyip, deliller eşliğinde sizlerle paylaşacağım.