Bir yıldan fazla bir zaman önce, hadi tarih de vereyim Şubat 2012’de, bir
yazı yazmış ve gündem dışı adlı projemizden bahsetmiştim. Emre Karaoğlu'nun fikrini gazlayıp çok hevesle
başladığımız bir çalışmaydı. Türkiye gündeminden uzaklaştırılmak için milli
içkimiz ayranı buzlu mu içsek buzsuz mu, kürtaj günah mı değil mi gibi suni gündemlere
yönlendirilen siz sevgili internet kullanıcılarımızı edebiyat, sinema, spor,
otomobil fotoğrafçılık gibi konularla meşgul edip, rahatlatmaya çalışacaktık.
Ama huyum kurusun elimi attığım birçok projeyi kurutmak gibi bir özelliğim var.
Gündem dışı da bunlardan biri oldu, maalesef ömrü çok kısa oldu.
Üniversitemizin değerli hocalarından Ali Muhammet Bayraktaroğlu, Affına
sığınarak kendisine Ali abi demek istiyorum, beni kırmayarak bizim için güzel
bir yazı kaleme almıştı. Gundemdisi.com’da okuyamayanlar için tekrar yayınlamak
istedim. Yorumlarınızı eksik etmeyin.
Basında
yayınlanan görüntülerin üzerinde “oynama” yapılamamasının önemi üzerine bir
değerlendirme!
Geçtiğimiz günlerde Amerika Birleşik Devletlerinde bir haber fotoğrafçısı,
fotoğrafı manipüle etmekten dolayı işinden kovuldu. Sacramento Bee gazetesinde
yıllardır kadrolu haber fotoğrafçılığı yapan Bryan Patrick gazetenin etik
politikasında yer alan “belgesel fotoğrafta manipülasyon yapmak kesinlikle
yasaktır” ilkesini ihlal etmekten ötürü işinden kovuldu.
Fotoğraf, normal şartlar altında ele alındığında oldukça önemli derecede
şans faktörünü içinde barındıran bir sanat disiplinidir. Özellikle doğa
fotoğrafçılığı söz konusu olduğunda şans faktörü ve ciddi boyutta bir sabır
gerektirmektedir. Sacramento Bee gazetesinde yıllardır foto muhabiri olarak
çalışmakta olan deneyimli fotoğrafçı Bryan Patrick, şans ve sabır
birlikteliğinin getirdiği “aurayı” Machiavellist bir hırs doğrultusunda daha ilgi
çekici daha güzel olanı elde etmek adına fotomanüpülasyon uygulamasıyla
bozmuştur. Fotoğraf iki balıkçıl kuşu arasında geçmekte büyük olan küçük olanı
(anne ve yavru da dememiz mümkün) kurbağa ile beslemektedir. Her iki fotoğrafta
ayrı detay ön plana çıkmakta bir başka deyişle iki fotoğraf bir iyi fotoğraf
yapmaktadır.
Bryan Patrick’in görece daha iyi fotoğraf elde etmek adına yapmış olduğu
“fotografik dijital uygulama”; Sacramento Bee gazetesi okurlarından birinden
gelen fotoğrafta dijital manipülasyon var ihbarı sonucunda yeni boyuta
tırmanmıştır. Öyleki yapılan inceleme sonucunda okur mektubundaki ihbarın
doğruluğu anlaşılmıştır. Gazete, Bryan Patrick’in diğer çalışmalarını da mercek
altına almış ve daha önce de iki imajında daha manipülasyon yaptığı, hatta
bunlardan bir tanesinin 2009 yılında ödül almış orman yangını fotoğrafının
olduğu da ortaya çıkmıştır.
Dijital teknolojinin fotoğrafın üretilmesinde ve paylaşılmasında gün
geçtikçe kolay ve hızlı bir yazılım sistemi ile insan hayatını kolaylaştırması,
insanların teknolojiyi iyi niyet dışında kullanma imkanlarını da yanında
getirmektedir. Cep telefonlarında flaşlı hatta HD kalitesinde yüksek
çözünürlükte fotoğraf elde etmeyi hatta elde edilen fotoğrafı da anında
paylaşmayı kolaylaştırması; özellikle haber (anlık gelişen ve zamanında
paylaşıldığında anlamlı bir gösterge olan) adına oldukça önemli bir şeydir.
Dolayısıyla bizlere medya aracılığıyla aktarılan ve gerçekliğin adeta ispatı
şeklinde sunulan haber fotoğraflarına bakarken bunu üreten insan faktörünü daha
doğrusu teknolojiyi kontrol edip onu kullanan birinin olduğunu ve bir takım amaçlar
doğrultusunda bu tür bir görüntünün üretilip paylaşıma konulmuş olabileceğini
unutmamamız biz okuyu/izleyiciler açısından gereklidir. Öte yandan kadrolu bir
fotoğrafçının gerek kendi hırsları doğrultusunda gerekse patronaj bir baskı
sonucunda kariyerini ya da adını manipületif görüntü üretinine (composograph
uygulama yapmaya) bir başka deyişle fotoğrafik sahteciliğe girmekle kirletmesini bir türlü
anlayamıyorum.
Medyada fotomanipülasyon kullanımı gün geçtikçe artarak devam etmekte ve
kronik bir hastalığa dönüşmektedir. Öyle ki 2003 yılında, LA Times fotoğrafçısı
Irak savaşı sırasında bir görüntüye benzer bir şekilde işlem yaptığı için
kovulmuştur.
Görüntü işleme programlarının teknik yelpazesinin her
geçen gün genişlemesi demek daha ilgi çekici görüntüyü oluşturmak adına
okuyucuya yalan söylemeyi gerektirmemektedir. Başta fotoğraf eğitmenlerive
haber fotoğrafı duayenlerine bu süreçte oldukça önemli görevler düşmektedir. Bu
görevler arasında en önemlisi “fotoğraf yapmayı” basit fotoşop işi şeklinde
ifadelendirmek oldukça yanlıştır. Unutulmamalıdır ki fotoğraf makinasını
kullanan herkes vizörden baktığı andan itibaren zaten “kendi bakış açısı
ekseninde” olayı anlatmakta, bir kurgulama işlemine girmektedir. Tercih ettiği
objektif ile anlatım biçimine doğrudan etki etmektedir. Görmek istedikleri ve
istemedikleri ile kadrajını oluştururken bizlere kendi gerçekliğini zaten
dayatan haber fotoğrafçılarının bir de görüntü sahteciliği bağlamında composograph
uygulamlar ile gösterdiklerini daha da manipületif hale getirmeleri hem bağlı
bulundukları kurum hem de okuyucu adına katlanılmaz bir durum oluşturmaktadır.
Ali M. BAYRAKTAROĞLU
Ifsad Yönetim Kurulu Başkanı ve SDÜ Öğretim Üyesi
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder